Op deze Internationale Dag voor Monumenten en Landschappen (World Heritage Day) heeft Waregem een digitale primeur te pakken. Vanaf nu is de kapel van het Flanders Field American Cemetery volledig in 3D te bekijken via het Open Heritage-platform van Google. Het is de eerste site in België die Google liet digitaliseren.

De vraag/opdracht voor de digitalisering kwam er via de American Battle Monuments Commission. Het is de organisatie die de herinnering aan de Amerikaanse militairen die in de bevrijding van Europa sneuvelden, levendig houdt.

Zij staan ook in voor het beheer van de Amerikaanse Begraafplaats en de organisatie van de jaarlijkse Memorial Day plechtigheid.

Het Open Heritage-platform is een onderdeel van Google Arts & Culture en dient om monumenten digitaal te bewaren, maar ook om hun verhalen en de verzamelde gegevens beschikbaar te maken voor toekomstige generaties onderzoekers, docenten en studenten.

Naast o.a. bedreigde sites, de Brandenburger Poort, het Thomas Jefferson Memorial en de Normandy American Cemetery & Memorial (ook via ABMC) staat nu ook de kapel van de Amerikaanse Begraafplaats.

Voorlopig gaat het enkel om de kapel in 3D, de rest van de volledige site is voor later voorzien.

3D-beeld

https://artsandculture.google.com/project/openheritage (scroll naar ‘Places of Remembrance’)

Project en verhaal