Eind mei is er in CC De Schakel de voorstelling van Orakel, het theaterproject met vijftien migranten die onze taal leren.

In het schooljaar 2019-2020 wil cvo MIRAS hier een vervolg aan breien. Het stadsbestuur zal dit project financieel, logistiek en promotioneel ondersteunen. Het cvo wil twintig anderstalige nieuwkomers de kans bieden om op een creatieve manier Nederlands te leren. Dit doen ze door mee te werken aan een theaterproject:als acteur, koorlid, kostuummaker of decorbouwer.

De 20 deelnemers / anderstalige nieuwkomers worden voornamelijk gezocht in Waregem. Het zal niet alleen hun integratie bevorderen, maar laat de inwoners van Waregem ook kennis maken met hen. Meer onderlinge verdraagzaamheid en solidariteit is het doel. De acteurs vertellen via dit project niet, zoals in vele andere projecten, hun eigen levensverhaal of hun traumatische ervaringen als vluchteling, maar brengen wel met hart en ziel eeuwenoude verhalen die iedereen aanspreken, ongeacht de cultuur waarin hij of zij is opgegroeid.