Onze kinderen zijn het belangrijkste in het leven. We willen voor hen de beste toekomst, en doen alles om te vermijden dat hen iets overkomt. Vandaag zijn veel ouders bezorgd, wanneer hun kinderen zich in het verkeer begeven, te voet of met de fiets. Nochtans is het belangrijk dat we meer kiezen voor alternatieven voor de auto: het is beter voor het milieu, voor de gezondheid en zorgt voor meer levenskwaliteit.

CD&V gelooft namelijk in de ongelooflijke troeven van Koning Fiets als symbool van #dewegvooruit. CD&V maakt er al enkele jaren werk van om deze naar voor te schuiven als het vervoermiddel van de toekomst.

Toch zullen mensen pas massaal voor de fiets kiezen, zeker voor hun kinderen, als ze overtuigd zijn dat dat op een veilige manier kan. Daarom lanceerde CD&V op 26 mei tijdens de Gezinsdag het Bengels Verkeersplan waarbij CD&V voluit kiest voor de verkeersveiligheid van kinderen. Concreet willen we de omgeving van scholen en kinderopvang veiliger maken voor zwakke weggebruikers, met 7 voorstellen:

• Zwaar vrachtverkeer is niet meer toegelaten op momenten dat ouders hun kinderen afzetten en ophalen. Met behulp van camera's kan dit eenvoudig gecontroleerd worden.
  • Vandaag investeert de Vlaamse Overheid elk jaar 100 miljoen euro in fietspaden. Dat budget moet omhoog. CD&V wil het verdubbelen.
  • Steeds meer kruispunten in Vlaanderen zijn geheel of gedeeltelijk conflictvrij. Dat wil zeggen dat fietsers en voetgangers er veilig kunnen oversteken zonder kruisend autoverkeer. Alle kruispunten moeten conflictvrij worden, maar wij vragen prioriteit te geven aan de omgeving van scholen en kinderopvang.
  • Vandaag geldt in schoolomgevingen een zone 30. Dat is een goede zaak. Alleen houdt niet iedereen zich daaraan. Algemeen geldt rond overdreven snelheid nog een te groot gevoel van straffeloosheid. De pakkans in schoolomgevingen moet naar omhoog.
  • Meer schoolstraten. Bedoeling is om de verkeerschaos in de schoolomgeving bij het begin en het einde van een schooldag te beperken. Op die momenten wordt de straat afgesloten voor auto's. Dit moet gebeuren in goed overleg met de buurt en de ouders.
  • Zeker alleenstaande ouders hebben het moeilijk om alles te combineren. Kinderopvangs, sportclubs, ... brengen wat rust, zodat ook het haasten op de baan anders kan.
  • We moeten al het mogelijke doen om het verkeer veiliger te maken. Maar als er iets gebeurt, telt elk moment. Het volgen van een EHBO-cursus kan een enorm verschil maken. In Brussel is deze verplicht in het kader van de rijopleiding. In Vlaanderen nog niet. CD&V blijft ervoor pleiten dit te doen.