De Raad van Bestuur van het Waregemse Sportbeheer stelde maandagavond Pieter Dejager aan als eerste Waregemse paardensportcoördinator. Hij moet zorgen voor een algemeen overzicht over alle hippische evenementen heen en een betere coördinatie, communicatie en logistiek tussen alle betrokken partijen. Zo kan Waregem zijn profilering als paardenstad nog meer in de verf zetten.

Op de hippodroom en in het Sport.Vlaanderen-centrum zijn er veel hippische evenementen van verschillende organisatoren. Het is voor het stadsbestuur niet altijd evident om een overzicht te houden.

De paardensportcoördinator moet het stadsbestuur hierin ondersteunen. Dat kan onder andere door het optimaliseren van de communicatie tussen de evenementen onderling, de stad en de instanties aan wie ze bepaalde toestemmingen moeten vragen.

In eerste instantie zal Pieter Dejager de bestaande situatie analyseren en enkele quick wins uitwerken:

Oplijsten bestaande evenementen, toekomstvisie van deze evenementen en voorstellen van mogelijke synergieën
Analyse van de renbaan: (juridische) stakeholders, actieve organisaties op de renbaan, bestaande communicatielijnen en opmaak van gebruikerskalender op de verschillende delen van de renbaan.
In kaart brengen van beschikbare infrastructuur, infrastructurele / logistieke noden voor hippische evenementen en zoeken naar synergieën voor kostenvermindering
Uniformiseren van eventgerelateerde issues: veiligheid, mobiliteit, materiaal…

De paardensportcoördinator is voorlopig aangesteld voor een periode van 6 maanden, telkens 1 dag per week.

Er is een maandelijks overleg voorzien met schepen van sport en de diensthoofden sport en publieke relaties.